کفش کن گزیده کتاب: بررسی اقلیمی ابنیه سنتی ایران / وحید قبادیان ترتیب سلسلهمراتب فضاهای مختلف حمام به گونهای بوده که مشتریان ابتدا پس از دخول به حمام و گذر از دالان و هشتی ورودی، وارد بینه حمام میشدند. این قسمت حکم ورودی حمام را داشته و از سایر قسمتها مجللتر بوده و تزیینات بهتری داشته است. سپس جهت استحمام، کفشها را کنده و آنها را در قسمت کفشکن که در زیر سکوی سربینه میباشد، قرار میدادند و وارد سربینه میشدند. این قسمت مانند سکویی اطراف بینه را احاطه کرده و مشتریان لباسها را در آنجا کنده و در گوشهای قرار میدادند. در سالهای اخیر قفسههای لباس با قفل جهت این امر تعبیه شده است. سپس پس از بستن لنگ مجدداً وارد بینه شده و بعد از گذشتن از یک دالان که به نام «میاندر» معروف است وارد گرمخانه میشدند. گزیده کتاب: *تاریخ ایران کمبریج / جلد سوم / بخش دوم / از سلوکیان تا فروپاشی ساسانیان / حسن انوشه از کاخهای متأخر ساسانی کاخ سروستان (تصویر ۸۴، ۸۵، شکل ۴) که تاریخ تقریبی آن میان سدههای چهارم و ششم میلادی است و غالباً آن را به بهرام پنجم (۴۲۰ـ ۴۳۸ میلادی) نسبت میدهند ، از همه بهتر مانده است. این کاخ که در فارس و در نزدیکی فیروزآباد قرار دارد بسیاری از سیماهایی را که در کاخ فیروزآباد آشکار شده بود نگه داشته است، اما در شماری از جنبههای نقشه و ساختمان پیشرفت و نومایگی فراوانی نشان میدهد. نقشه ساختمان (شکل 4) در اصل از نقشه کاخ فیروزآباد تبعیت میکنند، یک ایوان میانی کفشکن تختگاه چهارگوش بزرگی است و فراسوی آن حیاط بازی است که اتاقهای کوچکتری آن را احاطه کردهاند. گزیده کتاب: فرهنگ مهرازی / علی محمد رنجبر کرمانی / ندا رفیع زاده / بیژن سرشکی آستان، آستانه، ماچان، جایی در پیش درآیگاه (ورودی) که در آن کفش ها را از پای در آورده و آنجا گذارند گزیده کتاب: گنجنامه / فرهنگ آثار معماری اسلامی ایران / بازارها / کامبیز حاجی قاسمی حیاط یا صحن سرا ( قیصریه زرتشتیان بم ) ساده و مستطیلشکل است و نمایی آجری دارد. به رغم ویرانی قسمتهایی از جدارها، که در دو جبهه کوچکتر ارتفاعی معادل یک طبقه دارد، اینکه سرا طرحی منظم و متقارن داشته هنوز قابل تشخیص است. در اطراف حیاط، حجرههایی قرار دارد که به واسطه کفشکن به حیاط مرتبط میشود. مدخل دالان در دو جبهه عرضی، با قوس جناغی و ارتفاعی در حد دو طبقه، بیش از دیگر عناصر صحن خودنمایی میکند. دالان در سمت دیگر صحن نیز، با ارتفاع اندکی کمتر، ادامه مییابد. حجرههای طرفین این دالان سادهتر است و ایوانچه ندارد. این قسمت از دالان به فضایی چارسو مانند ختم میشود.