گوردخمه دکان داوود



دانستنی ها




فرهنگنامه ها



تارنماها


ایرانشهرپدیا

تور مجازی

دانشنامه ایرانزمین

دایره المعارف بزرگ اسلامی


نگارستان

ویکی پدیا

ویکی مدیا

ویکی واند

کمتر


کتاب ها



پایان نامه ها



مقاله ها

واکاوی قداست مکانی گور دخمه دکان داود در سرپل ذهاب کرمانشاه در آیین اهل حق
پوریا حیدری مهر / علی اصغر سلحشور / بهمن فیروزمندی

مکان های مقدس در یک کارکرد نقطه مشترکی دارند و آن دربرگرفتن امر قدسی است و معماری از دیرباز بستر تبلور اندیشه های متعالی انسان،تجلی گاه احساسات ناب بشری و خاستگاه تحقق کمالات آدمیان بوده است. داده های پژوهش که از طریق بازدید و مشاهده اثر و مراسم مذهبی، و نیز مصاحبه و بررسی اسناد گردآوری شده است متعلق به گروهی است که در استان کرمانشاه با عنوان یارسان یا اهل حق شناخته می شوند.گوردخمه دکان داود به عنوان یک مکان مقدس که روزانه در آنجا به عبادت پرداخته می شود نمودی از فضایی مقدس و معنوی است که توسط پیروان اهل حق از دیرباز مورد ستایش و عبادت قرار گرفته است. حس قداست، در این بنا با انجام نیایش و برگزاری مراسم مذهبی در جوار آن، به معنای واقعی به عبادت کننده و پیروان این آیین و حتی به کسانی که به عنوان بازدیدکننده یک اثر تاریخی به آنجا می روند القا می شود و پیروان آن پیوسته در تلاش اند با انجام مراسم مذهبی، به این مکان روح و تقدس بدهند. قدسی به منزله امری انتزاعی و رابطه آن با جهان واقعیت، محوری ترین بحث این پژوهش است که سعی بر آن است تا با نگاهی اجمالی به ماهیت آیین اهل حق، به بیان مفهوم امر قدسی و تجلی آن در گوردخمه دکان داود به عنوان یک معماری قدسی بپردازیم که استعاره قابل رویت برای یک دنیای مذهبی محسوب می شود و آنچه قداست این مکان را تبیین می کند فارغ از ظاهر معماری آن، به امر قدسی اشاره دارد.

کمتر




تاریخ تطبیقی




ضمناً باید در نظر داشت که نقوش برجسته صخره‌ای همه جا و همیشه خشن‌تر و بدوی‌تر از حجاریهایی است که کاخ‌ها و معبدها را تزئین می‌نموده و در کارگاه‌ها تهیه می‌شده است . مسلماً اگر قادر می‌بودیم که کاخهای اکباتانا را از زیر خاک خارج سازیم، اطلاعات روشن تری درباره هنر شبیه‌سازی سرزمین پادشاهی ماد به دست می‌آمد. عجالتاً ناگزیریم به شرحی که در تألیفات نویسندگان یونانی موجود است اکتفا نمائیم. و اطلاعات ایشان از این رهگذر ناچیز است . هرودوت  می‌گوید که دژ مرکزی اکباتانا با هفت دیوار متحدالمرکز محاط بوده که هريک بلندتر از قبلی و به رنگ‌های مختلف ملوّن بوده ( سفید و سیاه و سرخ و آبی و زرد و قهوه‌ای و کنگره‌ها نقره فام و زرفام بودند ) . ساکنان شهر خارج از این حصارها منزل داشتند. برخی از محققان اظهار عقیده کرده اند که ناقل و مخبری افسانه ساختمان شهری قدیم را که در اساطیر ایرانی شایع است ، برای هرودوت نقل کرده و وی خود آن افسانه را مربوط به شهر اکباتانا پنداشته و نقل کرده است ، ولی نقوش آشوری نشان می‌دهند که دژهائی محاط به دیوارهای متحدالمرکز در ماد وجود داشته و به تقریب همان تناوب رنگ‌ها که مذکور شد نیز در اشکوب‌های بروج معابد آشوری ـ بروجی که متدرجاً یکی از دیگری کوتاه‌تر بود – (زیگورات) مشهود است.