سرای سعد السلطنه







باقرخان سعدالسلطنه حاکم قزوین در عصر ناصری

معرفی کتاب
سعدالسلطنه یکی از رجال عصر قاجار بود که حدود 10 سال و طی دو مرحله حکومت قزوین را بر عهده داشت و در این مدت، اقدامات عمرانی متعددی انجام داد. مرمت آثار تاریخی قزوین مانند چهلستون، مسجد جامع و امامزاده حسین (ع) از جمله اقدامات ارزنده سعدالسلطنه در این دوران به شمار می رود. یکی دیگر از اقدامات مهم سعدالسلطنه، ساخت مجموعه عظیم سعدالسلطنه است که با حدود سه هکتار مساحت به عنوان بزرگ ترین کاروانسرای درون شهری خاورمیانه شناخته می شود و اکنون به عنوان یکی از جاذبه های مهم گردشگری قزوین درآمده و با زیبایی های خاص خود، پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است. سعدالسلطنه در حکومت داری نیز شیوه ای جالب و منحصر به فرد داشت، به طوری که بعضی شب ها به صورت ناشناس در شهر می گشت و عملکرد شبگردها و گزمه ها را از نزدیک زیر نظر می گرفت. علاوه بر این، خبرچین های متعددی داشت که اخبار تمامی طبقات شهر، از اشرار و اوباش تا اعیان و اشراف را به اطلاع وی می رساندند. به همین دلیل چنان بر اوضاع شهر تسلط داشت که کمتر موضوعی بود که از وجود آن بی اطلاع باشد. وی فردی بی سواد، اما باهوش، زرنگ، فعال، موقع شناس، کاری، کاردان، لایق و ثروت اندوز بود. فردی که به اقدامات عمرانی علاقه بسیاری داشت، در جلب رضایت مافوق می کوشید، ثروتمندان را سرکیسه می کرد، به جمع کردن ثروت (ولو از راه نامشروع) می پرداخت، دستی در کارهای خیر داشت و در تنظیم قیمت ها، جلوگیری از سرقت و شرارت و برقراری امنیت متبحر بود. او گرچه در دوران حکومت خود، رضایت مردم را به طور نسبی جلب کرد، چهار دفعه با شورش عمومی مواجه شد که دو بار آن در قزوین و نوبت های دیگر در رشت و زنجان روی داد. او با وجود برخی خصایص منفی شخصیتی، در مقایسه با دیگر حکّام عصر قاجار، عملکرد نسبتاً خوبی از خود بر جای گذارد و این عملکرد در هنگام حکومت او در قزوین، نسبت به شهرهای دیگر نمود بیشتری داشت.
شخصیت جالب سعدالسلطنه و تلاش های ارزنده او در آبادانی و عمران قزوین در دوران حکومت بر این شهر تاریخی، انگیزه ای برای مؤلف بوده است تا کتابی جامع درباره وی تألیف نماید و چهره و شخصیت واقعی وی را همان گونه که بوده است، برای مخاطبان ترسیم کند.

دسترسی



راسته وزیر

 سایت میراث قزوین: اصلی ترین معبر شمالی- جنوبیِ میانیِ بلوک امروزیِ بازار بزرگ و محلات همجوار آن است. مسیری ارگانیک که قبل از ساخت کاروانسرای سعدالسلطنه وجود داشته و در محدوده‌ی این گذر، طراحی مجموعه تابع آن شده است. این بازارچه همواره گذر عمومی بوده و در طول شبانه روز مورد استفاده شهروندان می باشد. گذر از این راسته با پیچ‌های ارگانیک و همراهی شیب طبیعی زمین با ارسی‌هایی بلند چوبی حجره‌های کناره‌ی آن و نور طبیعی تابیده شده از هورنوی تاق هاست گویی که معماری در طبیعت تنیده شده است. این راسته با مساحت 2100متر مربع دارای 43حجره می باشد. بازارچه سعدالسلطنه در آینده دارای کاربری متنوع تجاری (مایحتاج روزمره و سوغات قزوین) خواهد بود: کاربرهایی شامل نانوایی، قنادی، خشکبار، عطاری، آب‌میوه و بستنی، شهر شکلات، کادویی و لوکس فروشی، سنگ‌های نیمه‌قیمتی، زیور آلات و بدلیجات، ساعت فروشی، لوازم آرایشی و بهداشتی و کالای حمام.

راسته وزیر به طرف جنوب
راسته وزیر به طرف شرق
راسته وزیر به طرف شمال
راسته وزیر به طرف غرب

حیاط قیصریه

سایت میراث قزوین: بزرگترین حیات مجموعه سعدالسلطنه با سبک چهار ایوانی است. ایوان شمالی با هشتی و سردری با شکوه راه به خیابان اصلی دارد و دو ایوان شرقی و غربی رو به سراهای سعدیه و نگارالسلطنه است. ایوان جنوبی نیز راه به چهارسوق قیصریه دارد. این سرا با مساحت 3100 مترمربع دارای 34حجره با ایوانچه رسمی بندی و تزئینات کاشی آجر است.کاربری آتی سرای سعدالسلطنه سرای خانواده است و تشکیل یافته از فروشگاه‌های جاذب خانواده تجاری (بوتیک) می‌باشد. این فروشگاه‌ها شامل فروشگاه لباس، کیف و کفش، اسباب بازی،کالای لوکس،کالای ورزشی و سرگرمی، خودپرداز بانک، رستوران و کافی شاپ می‌باشد.

حیاط قیصریه ضلع شمالی / به طرف خیابان اصلی
حیاط قیصریه ضلع جنوبی / به طرف سری قیصریه
حیاط قیصریه ضلع شرقی / به طرف حیاط سعدیه
حیاط قیصریه ضلع غربی / به طرف حیاط نگار السلطنه

سرای قیصریه

سایت میراث قزوین: قیصریه به تنهایی از الگوهای برجسته معماریِ مکتب قزوین در دوره قاجاری است. ساختار شکلی چلیپایی قیصریه در قلب مجموعه، چهار سوی اصلیِ دسترسی به قسمت‌های مختلف کاروانسرای سعدالسلطنه است. چهارسوق قیصریه، محل تقاطع راسته‌های شمالی- جنوبی و شرقی- غربی است و دارای رسمی بندی باشکوه و تزتینات نغزکاشی آجر است. قیصریه با مساحت کلی 3495متر مربع و 61حجره بزرگترین فضای سرپوشیده و متنوع‌ترین فضای مجموعه است. این سرا قلب اقتصادی مجموعه سعدالسلطنه خواهد بود و کاربری های متنوع در آن پیش بینی شده است. ترکیبی از برندها و اصناف خوشنام از جمله پوشاک، کیف و کفش، طلا و جواهرات، ساعت، لباس ورزشی، چرم، صنایع دستی، فرش نفیس و تابلوفرش، ظروف و لوازم لوکس آشپزخانه، نمایشگاه دکوراسیون منزل، لوستر و کالای خواب.


ورودی از غرب / سردر قیصریه
هشتی غربی قیصریه در راسته وزیر / ورودی قیصریه / درسر
هشتی غربی قیصریه در راسته وزیر / به سمت شمال / به طرف خیابان اصلی
هشتی غربی قیصریه در راسته وزیر
هشتی غربی قیصریه در راسته وزیر / به سمت جنوب
هشتی غربی قیصریه در راسته وزیر / به سمت غرب / پشت به حمام رضوی
سقف


چهارسوی بزرگ قیصریه

سایت میراث قزوین: قیصریه به تنهایی از الگوهای برجسته معماریِ مکتب قزوین در دوره قاجاری است. ساختار شکلی چلیپایی قیصریه در قلب مجموعه، چهار سوی اصلیِ دسترسی به قسمت‌های مختلف کاروانسرای سعدالسلطنه است. چهارسوق قیصریه، محل تقاطع راسته‌های شمالی- جنوبی و شرقی- غربی است و دارای رسمی بندی باشکوه و تزتینات نغزکاشی آجر است. قیصریه با مساحت کلی 3495متر مربع و 61حجره بزرگترین فضای سرپوشیده و متنوع‌ترین فضای مجموعه است. این سرا قلب اقتصادی مجموعه سعدالسلطنه خواهد بود و کاربری های متنوع در آن پیش بینی شده است. ترکیبی از برندها و اصناف خوشنام از جمله پوشاک، کیف و کفش، طلا و جواهرات، ساعت، لباس ورزشی، چرم، صنایع دستی، فرش نفیس و تابلوفرش، ظروف و لوازم لوکس آشپزخانه، نمایشگاه دکوراسیون منزل، لوستر و کالای خواب.

جبهه شمالی چهارسوی قیصریه
جبهه شرقی چهارسوی قیصریه
جبهه جنوبی چهارسوی قیصریه
جبهه غربی چهارسوی قیصریه
سقف چهارسوی قیصریه
راسته شرقی قیصریه
راسته غربی قیصریه

سرای شترخان

سایت میراث قزوین: قسمت جنوب و جنوب غربی مجموعه سعدالسلطنه محدود به سرای شترخان است. این سرا با مساحت 4445 متر مربع بیشترین مساحت را بین سراهای مجموعه داراست. سرای شترخان دارای یک تالار بسیار بزرگ ستوندار با مساحت 2200متر و بیش از 100 ستون می‌باشد. همچنین این سرا دارای 12حجره و یک مجموعه سرویس بهداشتی است. بزرگترین فضای مجموعه در کنار مدیریت مجموعه جایگاه مناسبی برای مجموعه نمایشگاهی و فروشگاهی است. این مجموعه درآینده با برگزاری نمایشگاهای متنوع در موضوعات گوناگون باعث مطرح بودن دائمی نام سعد السلطنه است و همیشه پیشنهادی جدید برای مخاطبین خواهد داشت و آن را از یکنواختی خارج می‌کند.


سردر ورودی شترخان رو به شرق
در ورودی شترخان
باغچه شترخان رو به جنوب غربی
ضلع شمالی حیاط شترخان
ضلع شرقی حیاط شترخان
ضلع شرقی حیاط شترخان
ضلع جنولی حیاط شترخان
ضلع غربی حیاط شترخان

سرای سعدیه

سایت میراث قزوین:محدوده حياط سعديه با داشتن ورودي از سمت خيابان و دالان و ورودي زيبائي در شمال شرقي مجموعه سعدالسلطنه قراردارد .حياط با داشتن تناسبات سه در پنج دهانه ، حجراتي رادر پيرامون خود شکل داده است . ايوانچه هاي مقابل حجره ها که فضاي نيمه باز اين محدوده تلقي مي گردد ، به کيفيت فضاي معماري اين حياط افزوده است . وجود در دولنگه بزرگ به مفهوم امکان ايجاد فضاي بسته و امنيت کالا در انبارهائي است که در عملکرد اوليه بنا در اين بخش وجود داشته است . يکي از ويژگيهاي اين حياط داشتن حمامي در بخش جنوبي خود مي باشد که ورودي حمام از گوشه شمال شرقي حياط بوده که پس از طي مسيري حدود 43 متر به ورودي حمام دسترسي مي يابد . دسترسي دوم به حمام از طريق حياط خدماتي واقع در گوشه جنوب غربي حياط جهت انتقال سوخت ( هيزم و بوته و . . . . ) بوده است . به لحاظ ترکيب فضا و نحوه استقرار و قرارگيري ، اين حمام از نمونه هاي منحصر بفرد بوده و کمتر نمونه اي از اين دست را شاهد هستيم .

لازم به ذکر است حياط سعديه با مساحت حدود 3195 مترمربع ، و با داشتن فضاهائي با تناسبات مختلف از امکان خوبي در طرح احيا برخوردار مي باشد و به طور خلاصه حياط سعديه شامل سه دسته فضاي عملکردي اعم از خرد فضاهاي پيرامون حياط ، فضاهاي پيرامون دالان ( کلان فضا ) و حمام در دوتراز ( پلان اصلي و بام ) مي باشد .

عمليات مرمت و احياي حياط سعديه از خرداد ماه سال جاري با نظارت و مديريت سازمان نوسازي و بهسازي شهر قزوين آغاز گشته که خلاصه اي از عمليات مرمتي انجام شده در اين حياط به شرح ذيل مي باشد :

– عمليات اجرائي بام : انجام خاکبرداري وحمل نخاله بام ، خندان کردن وبند کشي طاق هاي بام (استحکام بخشي )، اجراي کاهگل روي گنبدها ، اجراي زيرسازي جهت صندوقه سازي با چوب و نصب داربست بام جهت پوشش بام در مقابل بارندگي ها

– عمليات اجرائي بدنه : انجام لايه برداري داخل حجرات ( سيمان و گچي )    و خالي کردن بندها.

– عمليات اجرائي کف : انجام خاکبرداري و حمل نخاله کف حجرات و انجام خاکبرداري و حمل نخاله کف بسکوها

ضمنا کاربري پيشنهادي جهت احياي حياط سعديه برپائي کارگاهها و عرضه صنايع دستي مي باشد.


سرای سعدیه ضلع شمالی
سرای سعدیه ضلع شرقی
سرای سعدیه ضلع جنوبی
سرای سعدیه ضلع غربی
شمال شرقی سرای سعدیه
دالان شرقی سرای سعدیه

سرای بهشتیان

سایت میراث قزوین:این سرا واقع در شمال غربی مجموعه با دو ورودی اصلی است. ورودی اول از سمت شمال سرا و خیابان اصلی است و ورودی دوم از سمت شرق سرا و  بازارچه سعدالسلطنه است. سرای بهشتیان با مساحت 2100متر مربع دارای 2 تالار بزرگ، 2رواق و 8 حجره است. 3 مجموعه سرویس بهداشتی جدید نیز در آن ساخته شده است. سرای بهشتیان بخش خدمات پذیرایی مجموعه خواهد شد و تنوعی از رستوران‌هایی با غذاهای سنتی و جدید و یا در اصطلاح سرزمین غذای (Food Court) سعدالسلطنه خواهد بود.




مهم‌ترین قسمت طرح صحن اصلی کاروان‌سراست، چنان‌که بیشتر اجزا، با واسطه یا بی‌واسطه، به آن پیوند یافته‌اند. در شرق و غرب این صحن، دو حیاط و، در جنوب آن، چارسوی بزرگی قرار دارد که مجموعه‌ای از فضاهای بسته را به هم پیوسته است. در جنوب مجموعه نیز، در طرفینِ محور شمالی- جنوبی، دو حیاط بزرگ دیگر دیده می‌شود که ظاهراً شترخان و بارانداز بوده است. مجموعه، متناسب با وسعتش، ورودی‌های متعدد دارد: بعضی در خیابان و بعضی در راسته. یکی از دو ورودی سمت خیابان با سَردَری ساده و تغییر یافته از خیابان شمال مجموعه آغاز می‌شود و با هشتی ساده و بی‌تکلفی، با قاعده هشت‌ونیم‌هشت و سقفِ رسمی‌بندی و تزیینات ساده مُعَقَّلی، به صحن می‌رسد. ورودی دیگر سمتِ خیابان با سَردَری زیباتر آغاز و با دالانی کوتاه به کنج حیاطِ شمالِ شرقی منتهی می‌شود. از دو ورودی واقع در راسته‌بازار، یکی ورودی اصلی و مدخل دالان پُرکار غربی- شرقی است. این ورودی سَردَری دارد که در محل آن، قاعده و ارتفاع راسته‌بازار تغییر و صورت چارسو یافته است. ورودی دیگر با مدخلی ساده آغاز می‌شود و به‌واسطه دالانی کوتاه، به حیاط شمالِ غربی مجموعه راه می‌برد. سومین ورودی واقع در راسته ورودی مستقلِ حیاطِ بارانداز جنوبِ غربی است. احتمالاً در حواشی مجموعه، ورودی‌های فرعی دیگری نیز بوده است.
چنانکه گفتیم این مجموعه بخش‌های متعددی چون کاروان‌سرا، سرا، تیمچه، و دالان، دارد. مهم‌ترین بخش مجموعه کاروان‌سراست که همچون بیشتر کاروان‌سراهای بازار، صحنی وسیع و یک‌طبقه و حجره‌هایی مشابه در اطراف دارد. صحن کشکولی شکل و تقسیمات همه جبهه‌های آن فرد است. دهانه میانی هر جبهه بزرگ‌تر و قوس آن، برخلافِ قوس جناغی دیگر دهانه‌ها، نیم‌دایره است. مرتفع‌تر بودن این قوس‌ها موجب شکست رُخ‌بامِ صحن در وسطِ هر جبهه شده و طرح را به الگوی چهار ایوانی نزدیک کرده است. این ایوان‌گونه‌ها، که همه مدخلِ صحن یا راهروِ بین آن و بخش‌های دیگر مجموعه‌اند، در جبهه شمالی و جنوبی تشخص بیشتری یافته‌اند؛ زیرا بر فراز هر یک، گنبدی هست. گنبد کوچک‌ترِ جبهه شمالی از آنِ هشتی و گنبدِ مرتفع جبهه جنوبی متعلق به چارسوست. در جلو همه حجره‌ها، مگر حجره‌های جبهه شمالی، ایوانچه‌ای با نیم‌طاق رسمی‌بندی و تزیینات ساده مُعَقلَّی قرار دارد. از این تزیینات اندک که بگذریم، می‌توان گفت که نمای صحن آجری و ساده است. سادگی مصالح و تزیینات نقش ایوانچه‌ها را در فضاسازی صحن دوچندان می‌کند و تغییرِ حجم و سایه‌روشن حاصل از وجود این حفره‌ها در بدنه صحن را بیشتر جلوه می‌دهد. (برای دریافتن نقش این ایوانچه‌ها در فضاسازی صحن، می‌توان این صحن را با حیاط‌های جنوبی مجموعه، که ایوانچه ندارد، مقایسه کرد.) در دورِ صحن و جلو حجره‌ها، سکویی چرخیده است که علاوه بر تسهیل تخلیه بار و تفکیک مسیر بین حجره‌ها از سطح صحن، از لحاظ بصری، در پیوند اجزای پیرامون صحن مؤثر است. چنین سکویی در حیاطِ واقع در شرقِ این صحن حضوری بارزتر دارد. این حیاط در واقع سرایی یک‌طبقه با حال و هوایی مشابه کاروان‌سرای مذکور، اما در اندازه‌ای کوچک‌تر است. تفاوت دیگر این دو حیاط این است که میانه جبهه‌های کوچک‌تر و عرضی حیاطِ شرقی، برخلافِ صحنِ کاروان‌سرا، به عبور و مرور اختصاص نیافته و بعضی از کنج‌ها مختص این کار شده است؛ از جمله: کنج شمالِ شرقی حیاط، که از مدخل‌های مهمِ مجموعه است. قرینه این سرا در جانب دیگر سرایی است کوچک‌تر، با قاعده مستطیل و بدنه‌ای ساده و بدون ایوانچه. این سرا واسطه اتصال کاروان‌سرا به بازار است؛ و به عبارت دیگر، در مسیر ورود به کاروان‌سرا از سمت بازار، در حکم مقدمه آن است.
در سراها و کاروان‌سراها، اصالت با فضای باز است و فضای بسته در پیرامون فضای باز شکل می‌گیرد و به آن متکی است؛ اما در مجموعه سعدالسلطنه، فضاهای بسته مستقل هم دیده می‌شود که مهم‌ترین آنها چارسویی است که در جنوبِ صحن اصلی و بر محور آن، قرار دارد. این چارسوی بزرگ قاعده‌ای چلیپاشکل و ارتفاعی در حد یک‌طبقه دارد. شکلِ سقف آن نیز با شکل قاعده هماهنگ است و به تناسب، اوج و حضیض‌هایی دارد. این سقف با نیم‌طاق‌هایی در اطراف آغاز می‌شود و با گنبد مرتفع و زیبایی در وسط، که حجم بیرونی آن از صحن اصلی نیز پیداست، به اوج می‌رسد. این شکل امکانِ اتصال متناسب و موزونِ چارسو با فضاهای مجاور را فراهم کرده است. نیم‌طاق‌ها و گنبد رسمی‌بندی‌هایی با تزیینات مُعَقَّلی دارند. حجره‌ها با اشکالی مختلف و اغلب نامنتظم در اطراف چارسو نشسته‌اند. در شمال این فضا، هشتی کوچکی هست که چارسو را به نحوی مناسب به صحن کاروان‌سرا متصل می‌کند.قرینه این هشتی در جنوب چارسو نیزهشتی مشابهی است که واسطه اتصال چارسو با دالان باریک و ساده انتهای محورِ شمالی- جنوبی مجموعه تلقی می‌شود. در محور شرقی- غربی چارسو، دالان طویل و پُرکاری قرار دارد که آن را به ورودی اصلی مجموعه در راسته‌بازار – که پیش‌تر یاد کردیم- مرتبط می‌سازد. این دالانِ عریض در نقاطی تنگ شده و در نتیجه، درون آن قسمت‌هایی تیمچه‌مانند پدید آمده است که هر یک آغاز و انجامی دارد. این تیمچه‌های طویل خود نظام هندسی متقارنی دارند و ضرباهنگ تقسیمات هر یک از آنها کامل و اغلب متفاوت با دیگری است. با این تدبیر، به جای دالانی طویل و یکنواخت، با فضایی پُرتنوع روبروییم که اجزای آن با نظم خاصی در کنار هم نشسته‌اند. به تعبیری می‌توان چارسو را نیز نقطه اوج این دالان پُرتنوع دانست. در این مجموعه، و از جمله این دالان، اتصال هیچ فضایی به فضای دیگر بی‌تمهید مقدمه‌ای صورت نمی‌گیرد. این اصل طرح را به مجموعه‌ای پیچیده از اقسام اتصالِ اشکال متنوع بدل کرده است. در این اتصالات، گاه اهمیت بیشتری که طرّاح به فضاهای مرکزی داده بارزتر شده داست؛ از جمله: در اتصال ظریف چارسو با دالان‌های طرفین و در مقابل، اشکال نامنظم و نامتعارف درون حجره‌های این قسمت، که از ترجیح طرح فضای تیمچه و دالان بر طرح حجره‌ها و نیز از اصرار طرّاح بر تقلیل اتلاف فضا حکایت می‌کند.

نکات آموزنده و جذاب بسیاری برای معماران وجود دارد؛ از جمله : مقابله با رقابت فضای باز حیاط با فضای بسته تیمچه – دو عنصر اصلی طرح – مثلاًدر سرای اکبریان اراک و مجموعه ملک اصفهان و سرای ابو الحسن تبریز : شیوه ترکیب فضاهای باز و بسته بزرگ و کوچک بر اساس نظامی هندسی، مثلاًدر مجموعه‌های  امیر و حاجب الدولة تهران و سعدالسلطنه قزوین در نوذری اراک؛ توان معماران در غلبه بر شکل نامنظم بیرونی بنا بدون تظاهر در فضاهای داخلی در بناهایی همچون سرای گلشن اصفهان و امیر تبریز و حاج رضای قزوین؛ تسلط بر طراحی فضاهای سرپوشیده و سیع، مثلاًدر تیم بزرگ قم و تیمچه امین الدوله کاشان و تیمچه مظفریه تبریز به کیفیت خاص فضاهای بسته و کوچک در تیمچه ملک و تیمچه حاج کریم اصفهان و تیمچه‌های  منفرد بازار تبریز (حاج صفر علی و حاج محمد قلی)، که چگونه در محدوده ای کوچک قضایی مهم و به یاد ماندنی خلق شده است ؛ استادی طراحان در افکندن طرح حیاطهای گشاده در سرای مشیر شیراز و حاج کریم اصفهان و وکیل کرمان و همین طور سرای کاشانی اراک: طرح خاص حیاط مطبق سرائی نور کاشان با ورودیهایی در سطوح مختلف و تغییر شکل و تصرف در ستنهای قدیم طراحی در طرح سرای کتاب فروشهای اراک و عبور غیر منتظره کوچه از میانه طبقه دوم در سرای سادات برد، که نمونه‌هایی  استثنایی‌اند.


آبادانی و رونق بازارهای قزوین تا دوران قاجاریه نیز ادامه یافت و در زمان ناصرالدین شاه ، سعدالسلطنه ، حکمران قزوین ، مجموعة وسیعی را که شامل : بازار، بازارچه ، سرا، و کاروانسرا بود در محل بخشی از ویرانه های باغ سعادت ، متعلق به دوران صفویه ، پدید آورد. واین در زمانی بود که دادوستد و بازرگانی با روسیه رونق فراوان داشت .ازاواخر دوران قاجار، مجموعة بازار دستخوش تغییراتی شد. عامل فرسودگی بنا، آتش سوزی و تغییرات نامعقول و سودجویانه دربافت بازار، و برچیدن بخشی ازسقفهای آن ،به این مجموعة باارزش آسیب رساند.بااین حال ، بازار قزوین ، هنوز هم پررونق ترین مرکز داد وستد شهری به شمار می رود.ازمجموعة وسیع بازارهای قدیم تنهابازار بزّازها، بازار قیصریه ، و بازار زرگرها با سقفهای قوسی آجری خود، باقی است . وجود سراهای باارزشی چون سرای شاه (از آثار دوران صفویه )، سرای وزیر، سرای حاج رضا و مجموعة سعدالسلطنه (شکل 71)، بخشهای ارزشمندی از بافت گستردة بازار قزوین است . از اواخر دورة قاجار از اهمیّت بخش شرقی بازار بویژه سراها و کاروانسراهای آن ، که محل عمدة فعالیتهای تجارتی بود کاسته شد و این محلها به صورت کارگاههای تولیدی و صنعتی کوچک به حیات خود ادامه داد.

بعد از آن که شاه طهماسب صفوى پایتخت را از تبریز به قزوین منتقل کرد، آن شهر اندک اندک رونق و گسترش یافت و به زودى به صورت یکى از بزرگترین مراکز مبادله کالا درآمد به نحوى که کاروانهاى بسیار از چند جاى کشور بدانجا مى‏رفتند، و از آن دیار، هر گاه جنگ و ستیزى میان ایران و عثمانى نبود، از راه حلب یا راه بازرگانى استانبول استفاده مى‏کردند؛ اما شاه طهماسب براى جلوگیرى از پیشرفتهاى سپاه عثمانى در داخل خاک ایران، از شیوه جنگى خاصى استفاده مى‏کرد که عبارت بود از ایجاد ویرانیهاى گسترده در اطراف نیروى مهاجم و سپس فرسودن آن نیرو، از طریق حمله‏هاى تهاجمى و پراکنده. این شیوه، گذشته از زیانهاى فراوان براى ساکنان یا زارعان آن نواحى، باعث بسته شدن راهها و دشوارى کار تجارت مى‏شد. با تمام این احوال، بازرگانان آن عهد، حتى با استفاده از راهى که از داخل خاک روسیه مى‏گذشت، کالاهاى بسیارى از خارج به داخل و از ایران به اروپا مى‏بردند و در بازارهاى مهم کشورهایى چون لهستان، سوئد، دانمارک و آلمان مى‏فروختند.

مرمت مجموعه سعدالسلطنه


پيشرفت 57 درصدي عمليات مرمت سراي سعديه(21/11/1391)امروزه بازار از نظر عملکردي و کالبدي به مقوله پيچيده اي تبديل شده است.زيرا تحولات اقتصادي در گذر از شيوه هاي سنتي به شيوه هاي معاصر،عواقب،عوارض و بازتاب هاي خاص در اين پديده اقتصادي،اجتماعي،فرهنگي و مذهبي داشته است و آن را به شکل امروزي درآورده که از يکسو رها شدن،فقدان عملکرد و تبديل آن به انبار و از سوي ديگر تراکم مازاد حيات طبيعي آن را تهديد مي کند.مجموعه عظيم سعدالسلطنه با ظرفيت ها ي بالاي اقتصادي،اجتماعي و فرهنگي،در قلب شهر تاريخي قزوين واقع شده است.اين مجموعه به لحاظ دسترسي هاي مناسب شهري و موقعيت ممتازي که در ارتباط با بافت شهري،فرهنگي و تاريخي پيرامون خود دارد.به عنوان يک امکان بالقوه و بسيار قوي در حوزه گردشگري ديده مي شود.اين مجموعه با دارا بودن شش سرا به نام هاي شترخان ،قهرماني،سعدالسلطنه ،سعديه،نگارالسلطنه،بهشتيان و نيز چهارسوق و قيصريه و حمام رضوي،مجموعه اي بسيار ارزشمند با پتانسيل بالا را شامل مي گردد.سراي سعديه يکي از سراهاي اين مجموعه ارزشمند است که با مساحت حدود 3195مترمربع،در قسمت شمال شرقي اين مجموعه واقع شده و داراي دالان ورودي زيبايي از سمت خيابان امام خميني(ره)مي باشد.اين سرا داراي حياطي با تناسبات سه در پنج دهانه بوده که داراي حجراتي در پيرامون حياط مي باشد.عمليات مرمت اين سراي زيبا،از خردادماه سال جاري با نظارت و مديريت سازمان نوسازي و بهسازي شهر قزوين آغاز گشته و داراي پيشرفتي حدود 57 مي باشد.در ذيل به خلاصه اي از ميزان پيشرفت عمليات مرمتي انجام شده به شرح زير اشاره مي گردد:-عمليات اجرائي بام شامل:خاکبرداري،حمل نخاله،زيرسازي و…با ميزان پيشرفت 100 درصد-عمليات اجرايي بدنه شامل:لايه برداري داخل حجرات با ميزان پيشرفت100 درصد،مرمت بدنه هاي آجري با ميزان پيشرفت 50 درصد،مرمت بدنه هاي تزئيني و کاربندي ها با ميزان پيشرفت 60 درصد،مرمت ارسي هاي ورودي به حياط سعديه با ميزان پيشرفت 40 درصد،اجراي هره هاي بام پيشرفت 90 درصد.عمليات اجرائي کف شامل:خاکبرداري و حمل نخاله کف سکوها با ميزان پيشرفت 100 درصد،اجراي تاسيسات آب باران با ميزان پيشرفت 60 درصد،خاکبرداري ورودي حياط به مجموعه سعدالسلطنه با ميزان پيشرفت 100 درصد.لازم بذکر است کاربري پيشنهادي جهت احياي حياط سعديه برپايي کارگاهها و عرضه صنايع دستي مي باشد.



صنعت گردشگری یکی از پدیده‌های جهانی است و به خوبی ترکیب امور اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی را نشان می‌دهد و اغلب به عنوان بزرگ‌ترین صنعت جهان، در نظر گرفته ‌شده و ابزاری برای دستیابی به توسعه پایدار هست، که نتایج فرصت‌های اقتصادی، زیست‌محیطی و اجتماعی فرهنگی را برای بسیاری از جوامع محلی ارائه می‌کند. اداره شهر با دیدگاهی دینی، فرهنگی، تاریخی و با تقویت این نقاط و محورها در محیط فیزیکی، می‌تواند شهروندان را از لحاظ متافیزیکی تحت تأثیر قرار داده، ضمن کاستن از آمار انواع جرم‌ها، به آرامش و امنیت و برخورداری از عدالت اجتماعی برساند. این مهم، در کشورهای توسعه‌یافته با گسترش پیاده‌راه‌ها، نورپردازی شبانه اماکن مذهبی و ایجاد گردشگری مذهبی تحقق یافته است. از آنجا که ایران کشوری مذهبی است و شهر قزوین نیز چهارمین شهر مذهبی است، پیشنهادات ارائه شده در این طرح تحقیق پس از ذکر دلایل علمی و مبانی نظری، با پیشنهاد مسیر ویژه گردشگری دینی در مورد شهر قزوین ارائه خواهد شد. همچنین جهت بررسی احیاء اثر تاریخی سعدالسطنه در کمک به فرهنگ غنی دینی و فرهنگی شهر قزوین، از نرم‌افزار SPSS از آزمون T تک‌نمونه‌ای استفاده شده است، نتایج نشان داد، در تمامی شاخص‌های مطرح شده، میانگین به دست آمده بالاتر از حد متوسط عدد 3 می‌باشد، در واقع نتایج نشان‌دهنده میزان تأثیر زیاد احیاء اثر سعدالسطنه در کمک به فرهنگ غنی دینی و فرهنگی شهر قزوین می‌باشد. در ادامه نیز با استفاده از آزمون تحلیل مسیر به اثرات مستقیم و غیرمستقیم اثر تاریخی سعدالسطنه در جذب گردشگران پرداخته شده است. نتایج نشان داد، در بین شاخص‌های مطرح شده، شاخص تسهیلات حمل و نقل با ضریب Beta به دست آمده 345/0، شاخص فرصت‌های سرمایه‌گذاری با ضریب Beta به دست آمده 345/0، شاخص زیرساخت‌های پایه با ضریب Beta به دست آمده 645/0، شاخص حمایت بخش‌های دولتی و خصوصی با ضریب Beta به دست آمده 567/0، شاخص گسترش تبلیغات و بازاریابی با ضریب Beta به دست آمده 521/0، شاخص گسترش امکانات تفریحی و فرهنگی با ضریب Beta به دست آمده 443/0، گسترش آژانس‌ها و تورهای گردشگری با ضریب Beta به دست آمده 543/0، پذیرش صنعت توریسم توسط ساکنان با ضریب Beta به دست آمده 654/0، اثرات مستقیم را داشته است. در واقع نتایج گویای تأثیرات مستقیم اثر تاریخی سعدالسطنه در جذب گردشگران می‌باشد.

گنجنامه دفتر دهم
گنجنامه دفتر دهم
گنجنامه دفتر دهم
گنجنامه دفتر دهم

در این پژوهش به بازخوانی ابعاد معماری کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین، به عنوان بزرگترین کاروانسرای درون شهری ایران و نمادی از هویت شهر قزوین، جهت شناخت درست و آگاهی بخشی پرداخته شده است. روش پژوهش به صورت توصیفی تحلیلی انجام پذیرفته است که اطلاعات توصیفی از – طریق مطالعات کتابخانه ای، با مطالعه اسناد مرتبط با کاروانسرای سعدالسلطنه و همچنین برداشتهای میدانی از کاروانسرا در طی چندین بازدید، گردآوری گردیده است. سپس با استفاده از این اطلاعات، دلایل شکلگیری کاروانسرای سعدالسلطنه، معرفی و تحلیل معماری فضاهای کاروانسرا، گونه شناسی عناصر کالبدی کاروانسرا، سبک شناسی، تزئینات و همچنین ویژگی های بارز کاروانسرا مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان میدهد که این کاروانسرا در دوره قاجاریه، بنابر نیاز شهر قزوین و همچنین به جهت قرارگیری در راه تجاری ابریشم، با استفاده از مصالح بومی شکل گرفته و طراحی کاروانسرا کاملا براساس شرایط اقلیمی و در نظر گرفتن فرهنگ بومی و بر اساس سبک معماری اسلامی شکل گرفته است. به طوری که در اوج شکوفایی، کاروانسرای سعدالسلطنه باعث رونق اقتصادی شهر شده و محلی برای تبادل فرهنگ و معرفی سبک معماری بنا به مسافران و تجار دیگر شهرها و کشورها بوده است. طراحی بنا به گونهای بوده است که هم به کارکرد تجاری و هم به کارکرد اقامتی پاسخگو بوده است. تقسیم بندی فضاها و نحوه دسترسی فضاها به یکدیگر کاملا براساس نوع استفاده از فضا و اهمیت آن تعبیه شده است. نورگیری فضاها با توجه به نوع کارکرد فضاها طراحی گردیده است. مقیاس انسانی و سبک معماری اسلامی در تمامی ابعاد معماری از طراحی فضاها و نماها و نقوش تا ابعاد کالبدی و فضایی دیگر بنا کاملا مشهود است. بنابر مطالعات صورت گرفته در این پژوهش ، شکل هندسی و تناسب و ارتباط فضاها با یکدیگر و تزئینات ساده و بازی با نور به شکل شگفت انگیز در این بنا، همچنین سادگی در ارتباطات فضاها با یکدیگر و شکل منظم هندسی اجزای آن، استفاده از تزئینات پیشرفته و هماهنگ با محیط در آن زمان، طراحی منسجم و مناسب برای کارکرد کاروانسرا و استفاده از معماری بومی و ملی و نمایاندن آن در ساخت مجموعه باعث شهرت کاروانسرا به عنوان بزرگترین کاروانسرای درون شهری در ایران شده است.
در عصر حاضر لزوم پرداختن به مسئله معنا و کشف لایه‌های عمیق معنایی در حوزه‌‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، هنری و معماری به امری اجتناب ناپذیر بدل شده است. بحث کمرنگ شدن این مهم در ارتباط با فضاهای شهری و معماری، الزام کاربرد روش‌های فکری و فلسفی منوط به معنا توأم با نگرشی نقادانه و عمیق را بیش از پیش مطرح کرده است. از مهم‌ترین این روش‌ها می‌توان به رویکرد نشانه‌شناسی با گستره‌ای وسیع در بررسی پدیده‌های مختلف اشاره کرد. بدین‌ترتیب در راستای پژوهش با به‌کار بردن روش نشانه‌شناسی در یافتن عناصر مکان‌ساز در مجموعه تاریخی سعدالسلطنه قزوین، پیوندی میان نقش نشانه‌شناسی و چیستی مکان برقرار شده‌است. این مجموعه که به عنوان کاروانسرا در عصر قاجار کاربرد داشته، در چند سال اخیر به دنبال بازسازی‌های صورت گرفته در قالبی بدیع و به عنوان فضای شهری پویا به حیات خود ادامه داده است که به واسطه استمرار حضور شهروندان و در پی داشتن احساسی از تعلق به مکان، از ویژگی‌های خاص فضایی خود سخن به میان می‌آورد و بدین‌ترتیب جست­وجوی مفاهیم فضایی پیرامون آن را به موضوعی درخور تأمل تبدیل می‌کند. در این راستا فرض بر آن است که استفاده از دانش نشانه‌شناسی می‌تواند به عنوان نقش مکمل، منجر به خوانش دقیق‌تر مکان و ارتقای کیفیت فضایی آن گردد. به عبارتی عناصر مکان‌ساز که به واسطه تجربه و ادراکات حسی مخاطب ایجاد می‌شوند، در گذار از نشانه‌شناسی به طور مشخص در ارتباط با بنا و متن قرارگیری آن مطالعه می‌شوند.  با نظر به فرضیه مطرح شده، هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلفه‌‌‌های مرتبط با مفهوم مکان با نگرشی نشانه‌شناسانه و به روش توصیفی_تحلیلی است که در نهایت تطبیق مؤلفه‌ها با مجموعه سعدالسلطنه قزوین به ‌واسطه مشاهده، مصاحبه، پرسشنامه و نقشه‌های شناختی از طریق ترسیم کروکی و تحلیل‌های آماری نرم‌افزارSPSS 20 در قالب‌ ارائه فراوانی و میانگین داده‌ها ‌‌و آزمون همبستگی اسپیرمن بررسی‌ می‌شوند. نتیجه پژوهش ابتدا بیانگر اهمیت نقش نشانه‌شناسی در یافتن مؤلفه‌های ارتقا‌دهنده فضا به مکان (همچون توجه به زمینه و انطباق با محیط، معنامندی، ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی، هویت و ماندگاری فضا، خاطره‌انگیزی) و سپس بررسی و تحقق این موارد در روابط و نسبت‌های مختلف میان فرد و مکان از منظر توجه به نشانه‌شناسی ادراکات، حافظه تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و ذهنیت مخاطب است.

هنر کاشیکاری از گذشتهی بسیار دور در نتیجه مهارت، ذوق و سلیقه کاشی ساز در مقام شییی ترکیبی متجلی گردیدهاست.طرحهای ساده هندسی،خط منحنی،نیم دایره،مثلث و…از تصاویری هستند که بر یافتههای دورههای قدیمیتر جا ی دارند،که به مرور نقش های متنوع هندسی،گل و برگ،گیاه و حیوانات که با الهام و تاثیر پذیری از طبیعت شکل گرفته اند،پدیدار می گردند و در همه حال مهارت هنرمند و صنعت کار در نقش دادن به طرح ها و هماهنگ ساختن آنها،بارزترین موضوع مورد توجه است.کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین بزرگترینکاروانسرای سرپوشیده و مرکزتجاری داخلی شهری است.پرسش اصلی این تحقیق بدین شرح است: 1(هنر کاشیکاری ایران چه بوده است.2(انواع نقوش کاشیکاری ایرانی چیست.هدف از انجام این پژوهش شناخت بهتر این کاروانسرا ،همچنین نشان دادن انواع نقوش کاشیکاری ایرانی و جلوگیری از فراموش شدن این هنر میباشد.فرضیه این پژوهش چن ین است :هنر کاش یکاری ایران،تحول بزرگ ی در معماری بناهای بزرگ بوده است. در این پژوهش از روش تحقیق تاریخی-تفسیری استفاده شده است.که فضاهای مختلف کاروانسرا متغیرمستقل و انواع نقوش کاشی ها متغیر وابسته این پژوهش است.روش گردآوری دادهها ،هم به صورت اسنادی و هم به شکل مید انی بوده است.چهارچوب نظری این تحقیق بر این استوار است که فضاهای مختلف،نقوش کاشیکاری مختلفی داشته اند و نتایج این پژوهش نشان میدهد که در این بنا شش نوع کاشیکاری اعم از معرق،مقرنس،معقلی ،هفت رنگ،گرهسازی و خط بنایی به کار رفته است که بیان کننده دانش استادکاران و هنرمندان آن دوره در رنگ و گره سازی به کار رفته است.

بازآفرینی شهری رویکردی است که درصدد احیا و معاصرسازی بافت های تاریخی گام بر می دارد و تلاش تزریق روحی دوباره در این مناطق و فراهم آوردن شرایطی برای حضور و مشارکت همگان در فرآیند آن، از اهداف ارزشمند این رویکرد است. محرک های توسعه بازآفرینی شهری مولدهایی هستند در جهت بازگرداندن رونق و توسعه به مناطق مورد نظر پروژه های بازآفرینی شهری تا چرخه فعالیت زنده و پویا را در این مناطق به راه اندازد. در همین راستا چگونگی تاثیر رویکرد محرک توسعه در فرآیند بازآفرینی شهری در بعد اجتماعی بافت تاریخی کاروانسرای سعد السلطنه مساله اساسی این پژوهش است. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش به صورت روش تحلیلی توصیفی و میدانی می باشد. تحلیل آماری یافته های میدانی در نرم افزار spss و تحلیل آماری T-test انجام گرفته است. نتایج نشان می دهند که میانگین تقریبی 6 شاخص مثبت ارزیابی شده اند. بر طبق این نتایج می توان گفت که بازسازی کاروانسرا تاثیر مثبت و مستقیم در توسعه پایدار و بهبود شرایط در سطح شهر داشته است.

این تحقیق با هدف بررسی امکان سنجی واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی با مطالعه موردی مجموعه فرهنگی تاریخی سعدالسلطنه در سه محور اصلی مطالعات بازار، تحلیل اقتصادی و هدایت طرح به دنبال شناسایی بهترین روش بهره برداری و احیاء بنای تاریخی (سعدالسلطنه) می باشد.با بررسی مبانی نظری احیاء بناهای تاریخی از نگاه اقتصادی ، به دیدگاهی می رسیم که بافت قدیمی را به عنوان پدیده ای زنده و پویا می نگرد. و سعی در ایجاد پیوندی نو با کل شهر دارد.در این صورت بافت قدیمی درون سیستم اقتصادی قرار می گیرد و دراین حالت است که نقش آفرینی خواهد کرد. در تحلیل اقتصادی توجیه پذیری سرمایه گذاری در مجموعه تاریخی سعدالسلطنه دستیابی به اطلاعات مربوط به بازگشت سرمایه طرح ها پیشنهادی مورد نظرقرار گرفته است.در این خصوص توجه به هزینه ها _ درآمدها با احتساب تأثیرات تورم و هزینه فرصت سرمایه، شاخص های مالی اعم از ارزش حال، نرخ بازگشت سرمایه و نرخ بازده حسابداری مورد بررسی قرار گرفته است.با فرض توجیه پذیر بودن واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی محاسبه معیار ارزش فعلی خالص از فرمول: Rt :جریان درآمدهای طرح، Ct :جریان هزینه‌های طرح، t :زمان تحقق منافع یا انجام هزینه، n :عمر طرح بنابر این طرح در صورتی قابل اجرا است که NPVبیشتر از صفر باشد و در مقایسه طرحها، طرحی که NPVبیشتری داشته باشد در الویت بکارگیری قرار می گیرد.همچنین معیار نرخ بازگشت سرمایه ،نرخی است که درآن نرخ ،ارزش فعلی عایدی های یک پروژه برابر ارزش فعلی هزینه های آن است که برای محاسبه آن از فرمول :ROR= Ct: جریان هزینه‌های طرح n: عمر طرحRt: جریان منافع طرحt: زمان تحقق منافع یا انجام هزینه در واقع RORیک طرح،نرخ سودی است که یک سرمایه گذار از سرمایه گذاری در انجام طرح بدست می آورد.اگر نرخ بازگشت سرمایه به دست آمده بیشتر یا مساوی حداقل نرخ سود قابل قبول سرمایه گذاری باشد ،طرح انتخاب می شود.

تجربه حضور در فضاهای شهری انسان ساخت این امکان را فراهم می کند تا افراد به میل و رغبت خود در عرصه های عمومی شهرها ظاهرشوند. فضاهای سبز ازآنجایی که هویت طبیعت را دردل فضاهای انسان ساخت زنده می کنند همیشه با استقبال شهروندان روبه رو بوده اند.هدف از تحقیق پیشرو بررسی نقش فضاهای سبز در ایجاد سرزندگی در محیط های شهری است. فرضیات پژوهش بیان می دارندبهره گیری از فضاهای سبز درون شهری می توانند در دستیابی به محیط های شهری سرزنده نقش مهمی ایفا کنند از طرفی وجود چنینفضاهایی سبب ارتقای اجتماع پذیری می گردند. لذا مجموعه تاریخی سعدالسلطنه در قزوین که نمونه بارز یک فضای درونشهری پویا استمورد کاوش قرارگرفت. ازاینرو جهت سنجش مولفه های پژوهش از روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و پیمایشی استفاده گردید. مشاهدات عینی، برداشت های میدانی، استفاده از اسناد مکتوب، تجزیه- تحلیل کیفی و پرسشنامه از جمله ابزارهای گردآوری اطلاعات در پژوهش بودند. داده های حاصل از پرسشنامه با استفاده از نرم افزار Spss 20 تحلیل شدند و نتایج حاصل نشان میدهند که افزایش انگیره برایحضور در فضاهای سبز درون شهری میتواند اجتماع پذیری را افزایش دهد و سرزندگی را ارتقا بخشد. فضاهای سبز موجب تنوع درفضاهای پر هرج و مرج شهری شده اند و سبب ایجاد فضاهایی تعاملی می گردند.

تعلق مکانی به فضای شهری از جمله مفاهیم حایز اهمیت در حوزه معماری و شهری محسوب می شود که می تواند در طیف وسیعی از موضوعات کالبدی، مفهومی و عملکردی مورد مطالعه قرار گیرد. با توجه به گستردگی ابعاد بررسی تعلق مکانی به فضای شهری پژوهش حاضر در نظر دارد تا با خوانش ویژگی های مکان سوم، علل تعلق به فضای شهری را در نمونه ای در خور تامل و متناسب با موضوع پژوهش مورد بررسی قرار دهد. بدین منظور مجموعه تاریخی سعدالسلطنه قزوین با در نظر داشتن نشانه هایی از تعلق شهروندان به این فضای پویا جهت مطالعه انتخاب شده است.فرض بر آن است که مهم ترین عامل تعلق شهروندان به مجموعه تاریخی سعدالسلطنه، تطابق مجموعه با معیارهای مکان سوم است. براین اساس هدف پژوهش بیان اشتراکاتی میان احساس تعلق به مکان و معیارهای مکان سوم نزد شهروندان در نمونه مورد بررسی است. روش تحقیق پژوهش از نوع کیفی است که به روش توصیفی تحلیلی معیارها و تیوری های مرتبط با مفهوم تعلق و مکان سوم شناسایی شده و سپس ارتباط میان مفاهیم یاد شده براساس مشاهدات انجام گرفته در مکان مورد مطالعه به آزمون گذاشته می شود. نتیجه پژوهش حاضر آن است که تجهیز مجموعه تاریخی سعدالسلطنه به ویژگی های مکان سوم در خصوص ساختار کالبدی، کارکردی و معنایی ویژه آن در زمینه ایجاد تعاملات اجتماعی، هویتمندی، سرزندگی، پویایی و تنوع کالبدی را می توان مهم ترین علت تعلق شهروندان به این مجموعه تلقی کرد که تمایل به ماندن در مجموعه و حضوری پر رنگ در خاطره جمعی شهروندان و به طور کلی احساس تعلق به فضا را نتیجه تطبیق و هماهنگی با معیارهای مکان سوم به صورت سازمان یافته و در ابعاد مختلف آن به شمار آورد.

انسان ذاتا موجودی اجتماعی است و نیاز به برقراری ارتباط با سایر هم نوعان خویش دارد. نیازهای اجتماعی در سومین پله از هرم مازلو قرار گرفته اند یعنی بعد از نیازهای فیزیولوژیکی و امنیت، نیاز به برقراری ارتباط با دیگران مهم ترین نیاز انسان برای ارتقا خویشتن و دست یابی به مراتب بالای انسانی یا همان خودشکوفایی می باشد. پیش نیاز حضورپذیری و ماندگاری مردم در فضاهای شهری، شکل گیری مکان ها است و از جمله عواملی که باعث ایجاد صرفا فضاها بجای مکان ها می شوند، عدم توجه به اصول ساخت یک مکان می باشد. مکان سازی ایده ی نسبتا جدیدی است که در دهه های اخیر و به خصوص از اوایل دهه 90 میلادی به بعد به منصه ظهور رسید. مکان سازی، بر خلق مکان های عمومی برای استفاده در زندگی روزانه و همچنین ایجاد مکان هایی که بتواند تعاملات بیشتری میان مردم را شکل دهد، تمرکز دارد. سرای سعدالسلطنه قزوین یکی از بزرگترین کاروانسراهای سرپوشیده و مرکز تجاری داخلی شهری کشور بوده که در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه قاجار ساخته شد. بعد از یک دوره رکود در این مجموعه، در دهه هشتاد شمسی با هدف ایجاد یک مرکز شهری جدید درون بافت قدیمی شهر و به منظور فعال نمودن مجموعه، مورد مرمت قرار گرفت. هدف این پژوهش، بررسی میزان موفقیت معاصرسازی راسته بازار مجموعه سعدالسلطنه در تبدیل آن به یک مکان موفق می باشد. بدین منظور پارامترهای مکان موفق تدوین و با بکارگیری روش سنجش تطبیقی- توصیفی در این راسته مورد سنجش قرار گرفته است. نتایج نشان می دهد علی رغم صرف هزینه هنگفت در معاصرسازی راسته با هدف تبدیل آن به یک فضای شهری، به عنوان یک مکان موفق در جذب مردم عمل نمی کند و هیچ نشانه ای از تعامل میان گروه های مختلف مردم و برخورد غریبه ها و در نتیجه مشارکت و سرزندگی در فضا دیده نمی شود.

شهرها به عنوان موجوداتی زنده همواره در طول تاریخ دچار تغییر و تحولات ناشی از شرایط مختلف از جمله شرایطسیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و … شده اند . تا قبل از شکل گیری جریان انقلاب صنعتی ، تغییرات جوامع شهری( 15 : بسیار بطئی و آرام بود و به تبع آن، کالبد شهرها دچار تغییرات چندانی نمی شد ( حبیبی و همکاران ، 1386. ایجاد شهر به عنوان کلیتی یکپارچه ، پویا و زنده یکی از انقلاب های عظیم در فرهنگ انسانی می باشد که باشروع انقلاب صنعتی در قرن هجدهم زمینه را برای رشد افقی شهرها و فاصله گرفتن از مراکز اولیه شهری فراهمنمود ، مراکزی که به عنوان هسته های اولیه شکل گیری شهرها در برگیرنده بافت های قدیمی و تاریخی بودند و از2 ) . پس از سپری شدن دوران تفکر : نقاط حساس شهری به شمار می رفتند( مشکینی و همکاران ، 1387شهرسازی مدرن و ایجاد مناطق شهری با خصوصیات ارتفاعی ، جمعیتی و کاربری های مشخص و متمایز وهمچنین اندیش ه های گسترش نقاط سکونتی در سطح افق به دلیل امکانات دسترسی ب ه وسایل حمل و نقلشخصی و ایجاد معابر و راه هایی که صرفا با اندیشه حرکت سریع وسایط نقلیه طراحی شده بودند ، امروزه دیدگاههای توسعه به سمتی هدایت شده که به دنبال احیا و گسترش هویت ، آسایش و امنیت ساکنان در نقاط جمعیتی49 : می باشد ، به نحوی که امکان توسعه ای همه جانبه نگر و پایدار تر را در ذهن تداعی می کند ( رهنما ، 1388(. با تغییر مناسبات جهانی ، الگوهای توسعه نیز تغییر یافته و از توسعه پراکنده به توسعه درونی تبدیل شده است. توسعه درونی می تواند زندگی جدید را در واحدهای همسایگی نامطلوب ، از طریق ایجاد فضاهای اجتماعی و1ارتباطی به وجود آورده و بدین ترتیب ارزش های ذاتی یک محله را تقویت کند . در این بین بافت های مساله دار وفرسوده شهری به عنوان عرصه ای عظیم جهت پرداختن به توسعه درونی شناخته می شود . بهره برداری از تمامپتانسیل های موجود شهر و بهینه سازی وضعیت موجود به منظور افزایش بهره وری یکی از دلایل منطقی پرداختن. ( 18 : به تجدید حیات بافت های فرسوده شهری کشور است . ( حبیبی و همکاران ، 1386با توجه به مطالب فوق بکارگیری فعالیت های محرک توسعه در سال های اخیر به منظور تحریک بافت هایناکارآمد و فرسوده و خروج این بافت ها از شرایط نامطلوب فعلی مورد توجه قرار گرفته است . از سویی ادبیاتبکارگیری فعالیت های محرک توسعه توسط شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری نشان داده که اینفعالیت ها موجبات تحرک برنامه های بازآفرینی شهری را در مقیاس محله و شهر فراهم آورده است.از سوی دیگر بکارگیری پروژه های محرک توسعه آثار و پیامد های مختلفی را بر بافت های پیرامون خود بر جایمیگذارد. ابهام در ایجاد اینگونه از توسعه ها و همچنین میزان تراوش و تأثیر آن بر نواحی اطراف و مشخص نبودنذینفعان و ذی نفوذان حقیقی آن ، این نوع از توسعه را به چالشی تامل برانگیز در حوزه برنامه ریزی شهری تبدیلکرده است.در سالهای گذشته، حفاظت از بناهای تاریخی و استفاده مجدد از آنها به عنوان محرکهایی برای توسعه بافتهایتاریخی در نظر گرفته شده است که میتواند توسعه صنعت گردشگری و درنهایت بازآفرینی بافت تاریخی و ناکارآمدرا در پی داشته باشد.سرای سعدالسلطنه قزوین بعنوان بزرگترین کاروانسرای درونشهری ایران در نیمه دوم دهه 80 شمسی مورد مرمتو بازسازی قرارگرفت و هم اکنون نیز کار مرمت و احیاء فضاهای آن ادامه دارد با توجه به قرارگیری این کاروانسرادر بافت تاریخی و ناکارآمد شهر قزوین و مجاورت آن با محلات قدیمی نظیر محله بازار ،

اندیشه بینابین نوعی اندیشه مطرح در حیطه های مختلف علم و اندیشه است. فضای بینابین محل بروز پدیده ها به طورهمزمان است. همزمانی اتفاقات، اطلاعات و سایر پدیده ها سبب ایجاد شرایطی می شود که مخاطب را در حیطه سومیقرار می دهد که آن: هم این است و هم آن، نه این است و نه آن. در این پژوهش آنچه مهم است ایجاد فضای بینابین وقرارگیری مخاطب فضای معماری درشرایط بینابین است. پرسش اصلی تحقیق عبارت است از : بینابینیت در فضاهایفرهنگی- تاریخی چگونه میتواند تجلی یابد یا به عبارت دیگر در معماری گذشته ما چگونه کیفیت بینابین را به فضای بینابین تبدیل کرده اند در این تحقیق در روشی توصیفی- تحلیلی، ابتدا بر اساس متون به مفهوم بینابینی در معماری پرداخته می شود و در مرحله بعد از طریق مشاهده میدانی و حضور در محیط در ساعات پر تردد روز (ساعت 11 صبح و 5بعداز ظهر) و عکاسی در کاروانسرای سعدالسلطنه و مسجدالنبی از نوع فعالیت های صورت گرفته و کیفیت فضاها در اینمکان ها اطلاعات کالبدی حاصل شده است. در این مطالعه، محدوده بازار سعدالسلطنه و مسجدالنبی قزوین به عنوانجامعه نمونه در نظر گرفته شده است. روش جمع آوری اطلاعات نیز عمدتا کتابخانه ای و میدانی بوده است. در آخر نیزمولفه هایی که در شکل دادن به فضای بینابینی موثرند به 4 دسته همبند فضایی، حریم و مرز، قلمرو و مالکیت وفضاهای بینابین تزئینی تقسیم شده اند که هریک از آن ها با سه مولفه کالبدی، ساختاری و رفتاری قابل بررسی هستند.

بافت های تاریخی بخشی ازشهرهای امروزی اند که با اندکی تامل درتاروپود کالبدهای نیمه جانشان میتوان به رازچندهزارساله ای که باخود تا به امروز کشیدها ند پی برد رازی که میتواند گره ازندانسته های فرهنگ تمدن های شهری گذشته مان بردارد و سنت های گذشته مان را به دست دنیای معاصربسپارد ازانجاکه هرشی تاریخی برای آنکه بتواند برمحیط زندگی امروز نقشی رنگین و فراتر ازیک شی موزه ای را ایفا نماید باید درمحیطی پویا و فعال قرارگیرد چرا که ادامه حیات و پویایی شهر دردوران معاصر ناگزیر ازسازگاری و جوابگویی به نیازهای فرهنگی اقتصادی و … شهروند معاصر است و این امرمیسر نخواهد شد مگرباامرمرمت و استحکام بخشی به این کالبدهای ناتوان و سپس بهره وری متناسب ازفضاهای احیا شده که میتوان این بخش ازشهر راازحالت خمودگی و غفلت خارج ساخته و فضای شهری زنده و پویایی را به جریان بیندازد این مقاله سعی خواهدداشت ازطریق تئوری ها منشورها و مصوبات جهانی مرمت شهری با نشان دادن مرمت های صورت گرفته درمجموعه تاریخی سعدالسلطنه شهرقزوین ارایه نموده و به هدف مطلوبی که همانا احیا و باززنده سازی بافت های تاریخی است