کاخ اردشیر پاپکان





موضوع شگفت‌آوری است که شکل و نوع اطاق‌های چهارگوش گنبددار و همچنین بنا‌هایی که با چهار دهانه عمیق جانبی توسعه یافته‌اند از همان آغاز ظهور اردشیر اول در بنا‌های فیروزآباد و نوع بناهای رواق دار، در پیرامون، آن کمی بعد از حکومت شاپور اول پسر اردشیر در بیشاپور برپا شده که آثاری کاملا تکامل یافته به نظر می‌رسد.
هم کاخ اردشیر در فیروآباد و هم قلعه دختر که بنایی قدیمی‌تر است و همچنین آتشکده که احتمالا بنایی متاخرتر است. تقریبا همه دارای تالار‌های عمده مربع شکل هستند که ورودی آن‌ها در محور‌های تالار وقع شده اند و در‌های کم عرض تر و طاقچه‌هایی در دیوار‌های آنها تعبیه شده است.
در این بناها یک منطقه انتقالی وجود دارد که دارای سه کنج‌های ساده و پنجره‌های بسته است و دیگر قسمت این بنا‌ها گنبد است که پنجره‌هایی در بالای سه کنج‌ها وجود دارد. در این موارد از پنجره‌ها از اطاق‌های طبقه دوم می توان به داخل تالار اصلی نگاه کرد. این ساختمان‌ها هنوز با قامت افراشته برپا ایستاده‌اند فقط قله گنبدهایشان فرو ریخته است. این بنا‌ها در شمار جالب‌ترین آثار به جای مانده اوائل معماری ایران است. فقط توده‌ای فرو ریخته حکایت از مرحله دوم تکامل بناهای گنبددار ساسانی می‌کند. بنای معروف به تخت‌نشین در بخش مرکزی شهر دایره وار اردشیر خوره (فیروزآباد) که طبق گزارش سده‌های میانه می‌باید آتشکده‌ای بوده که به فرمان اردشیر (241-224 میلادی ) ساخته شده باشد. روایت سده‌های میانه آن را بنایی توصیف می‌کند که از سنگ تراشیده با گنبدی آجری ساخته شده است که هر دو این خصوصیات را در بخش های سفلای عمارت که هنوز برپا ایستاده و آجرهای شکسته‌ای که نمودار گنبد مطبق آن است می‌توان ثابت کرد. بررسی مو شکافانه‌ای در این ویرانه نشان می‌دهد که طرح داخلی آن شامل یک محوطه چهارگوش مرکزی است با دهانه‌های عمیق بزرگ در هر طرف و چهار در محوری. چهار قسمت اضافی از چهار ضلع بنای مکعب‌شکل به سوی خارج الحاق گردیده که شامل ایوان‌ها و پلکان‌ها و یا اطاق‌هایی بوده است.

این بنا را اشتباهاً آتشگاه نامیده‌اند. کاخ اردشیر در شمال فیروزآباد قرار گرفته و با سنگ‌پاره‌ها و آهک ساخته شده و 104 متر طول و 55 متر عرض دارد و نمای آن به طرف شمال و جنوب است.
ابتدا از یک ایوان بزرگ شروع می‌شود.
این ایوان به تالار گنبددار مربعی راه می‌یابد. در هر طرف ایوان دو تالار ساخته شده که پوشش آن گهواره‌ای‌شکل است و به ایوان راه دارد و در هر طرف تالار بزرگ گنبددار نیز یک اتاق به عرض و طول تالار مرکزی و شبیه به آن قرار داده شده است.
در انتهای تالار گنبد دار مرکزی راه باریکی وجود دارد که آن تالار را به قسمت پشت کاخر یا اندرونی متصل می‌نماید. در این قسمت حیاطی به عرض و طول 29 در 27.5 وجود دارد و در اطراف آن تالارهایی است که پوشش آن از طاق گهواره‌ای‌شکل است و فقط یک در دارد که به حیاط مرکزی راه می‌‎یابد.
اطاق‌های طرف شمال و جنوب در هر ضلع به وسیله یک ایوان کوچک از یکدیگر جدا شده است و در گوشۀ شمال غربی پلکانی است که به وسیلۀ آن به پشت بام راه می‌یابند.

کاخ فیروزآباد
این کاخ در وسعتی به طول و عرض 55×104 متر از لاشۀ سنگ و ملاط گچ ساخته شده و قطر دیوارها گاهی به 4 متر می‌رسد. جدار خارجیِ بنا دارای تزیینات طاق‌نماشکل است و طاق‌نماها با قوس‌های نیم‌دایره‌ای درون کادر مستطیل‌شکل ساخته و سفیدکاری شده است. در این طاق‌نماها از کتیبه‌ای قالبی مقعر استفاده شده (تاج) که در سردر پنجره‌ها در کاخ‌های تخت جمشید قبلاً وجود داشتند.
پلان و نقشۀ کاخ فیروزآباد دارای ویژگی‌هایی است که از آن جمله استفاده از گوشواره در چهارگوش بنا به منظور ایجاد گنبد روی بنای چهارگوش است، که برای اولین بار در معماری ساسانی و به صورت بسیار ابتدایی ظاهر می‌شود، در اینجا ایوان در حقیقت رکن اصلی بناست و گنبدها و گوشواره‌ها قرار گرفته‌اند و به این ابداع تازۀ معماری در دورۀ اسلامی بیشتر توجه شده است. با استفاده از گوشوار می‌توان روی چهاردیواری مربع‌شکل طاق گنبدی گرد ایجاد کرد. (در این زمان در روم گنبد فقط روی بناهای دایره‌ای یا هشت‌ضلعی زده می‌شد و این ابتکار در زمان ساسانی در اثر تجربه در امر ساختمانی به‌دست آمده است.)
کاخ اردشیر در فیروزآباد نقشۀ تقارنی دقیقی دارد. ورودی اتاق‌ها از طرف شمال و از طریق ایوان اصلی امکان‌پذیر بود که از آنجا به ساختمان‌های گنبددار راه پیدا می‌کرد، در پشت این ایوان و اتاق‌ها حرمسرا ساخته شده بود که اتاق‌های آن دورادور حیاط قرار داشت که شمال دو ایوان شمالی و جنوبی نیز می‌شد‌ ایوان شمالی در تابستان و ایوان جنوبی در زمستان استفاده می‌شد.
کاخ فیروزآباد یا به ‌اصطلاح محلی کاخ ساسان معروف است گاهی به غلط آتشکده معرفی کرده‌اند و بعضی همچنان بر این عقیده‌اند که این مکان آتشکده بوده است در صورتی که کاربرد این بنا به‌عنوان قصر بوده است و به اردشیرْ بنیان‌گذارِ قلعه‌دختر و فیروزآباد (اردشیر خوره) تعلق دارد. نمای کاخ‌های ساسانی که با سنگ‌های تیشه‌ای و یا لاشه‌سنگ و یا خشت و آجر ساخته می‌شد اغلب با اندود گچ سفیدکاری و در داخل دارای تزیینات نقاشی بود شامل طرح‌های تزیینی انسان، حیوان، و نقش شکارگاه و گل و گیاه یا نقش‌های هندسی با طرح‌های گوناگون رنگارنگ.
معمول‌ترین شکل طاق زمان ساسانی طاق‌نماهای نیم‌دایره‌ای است که اغلب اوقات از ستون‌های خود عقب‌تر زده شده است. طاق‌های شلجمی‌شکل را در قسمت بالا با گچ پر می‌کرده‌اند تا اینکه به شکل نیم‌دایره جلوه‌گر شوند. ستون در بناهای ساسانی چندان معمول نبود، آنها از شبه‌ستون استفاده می‌کردند.




طرح نقشه قصر (نگاه کنید به لوح شانزد هم ) ، مشتمل است به یک دروازه بامدخل مرتفع که بر روی آن یک گنبد مرتفعی قرار دارد با حشو و زواید فراوان که در طرف چپ و راست تکرار شده است برای آنکه قرینه را رعایت نمایند. و این حس قرینه سازی در آنجا آنچنان قوی است که منجر به آن شده که محور مقطع باطرف محور اصلی عمارت با هم تقاطع نمایند. در عقب جبهه جنوبی قصر، جایگاه سرای یا اندرونی (حرم خانه) است و نیز منزلگاه دیگر که تمام طاق‌های قصر در اطراف و در داخل صحن مربع قرار گرفته . این دروازه به تالار اصلی محل تخت منتهی می‌شود بیک ایوان گشاده که در مقابل آن همان قرینه سازی نیز بعمل آمده است. بعلت تغییر یافتن مصالح ساختمانی از سنگ به ساروج و درنتیجه هنر طاق زدن ابنیه ساسانی با ساختمان‌های عصر در هخامنشی تغییر کلی یافته است. لیکن وضع اطاق‌ها تا آنجا که مربوط به طرز زندگانی روزمره است، تغییر مهمی نیافته . رواقهای وسیع پرسپولیس که با آن ستونها بصورت یک طاق عمیق درآمده و تالار مسقف مستطیل که در پازارگاد و در پرسپولیس مربع ساخته شده است، همه به صورت یک سقف گنبدی بر روی اطاق مربع درآمده است. احتیاج به قرینه سازی که در معماری عصر هخامنشی وجود داشته سبب شد که اطاق‌های مستطیل به طرح مربع ساخته شود. همین امروزدرقصرفیروزآباد به سبب تکراراطاق‌های مشابه یکدیگر و ردیف هم ، نمایان می‌شود . قواعد اصلی تغییر نیافته بلکه همان قصر باستانی قدیم در اینجا به لباسی نوین درآمده است.
این خانه‌های روستایی عبارت است ازیک اطاق کوچک سرگشاده در میان چندین اطاق سربسته در ضلع یک صحن با دیوارهای آن. تالارهای بزرگان یا توانگران برای خانه روبرو که در همان مکان بناشده شکل دیگری به آنها داده است. همین طرح عینا در نقشه قصر فیروزآباد به کار رفته. در روستاهای بزرگی که در آنجا جاده‌ها و شاهراه‌ها قرار داشته و نیز کاروانسراهای بزرگ و کوچک روی همین طرح بنا شده است که در همه آنها یک رشته اطاق‌های ردیف یکدیگر در چهار ضلع صحن بناشده است . نتیجه این همانا طبعا ساختمانی صلیبی شکل را به وجود آورده که روی چهار ایوان در چهارضلع یک بناست که در طرح ساختمان‌های مسجد‌ها و مدرسه‌های ایران عصر اسلامی موجود است. همین نقشه که هنوز در خانه یک دهقان فقیر نیز دیده می‌شود. با حجم بزرگتر به قصر عظیم جانشینان هارون الرشید در شهر سامره به کاررفته است. این قصر ۳۰۰ درجه بزرگتر از قصر اردشیر در فیروزآباد است . مسافت مابین طاق دروازه و انتهای حیاط واقع در فیروزآباد سیصد پا است، درحالیکه قصر سامره به طول یک میل می‌رسد.




مطالب مرتبط