تیره سکای تیزخود


دانستنی ها



فرهنگ ها






کتاب ها

ارتش‌های ایرانیان باستان (4): سکاهای باختری: 700 تا 300 پیش از میلاد
ا. و. چرننکو / یوسف امیری

کتاب حاضر جلد چهارم از مجموعة «ارتش‌های ایرانیان باستان» است که در آن بر پایه سندهای نوشتاری و بیشتر باستان شناختی به معرفی سکاهای باختری از اقوام ایران باستان و بررسی تاریخ این گروه، جنگ‌افزارها و شیوه‌های جنگی آنان پرداخته می‌شود. سکاهای باختری در آغاز عصر آهن زندگی می‌کردند و در شمال ناحیه استپی دریای سیاه ساکن بودند. سکاهای باختری توانسته‌اند در بزرگ‌ترین کارزارهای زمان خود آشورها، اورارتو، بابل، ماد و هخامنشیان را شکست دهند. در این مجلد به اختصار دربارة کارزار با هخامنشیان توضیح داده شده است. شایان ذکر است کتاب با نقاشی‌های رنگی همراه است که هدف از ارائة آن‌ها بازنمایی جزئیات و ریزه‌کاری‌های تاریخی و پژوهشی است.

پارسیان و سکاها (داریوش یکم و تعقیب و گریز سکاها)
معصومه براتی‌ بروجنی

تاریخ آستوئن اشکانی (آستئون، مهرگان، اسپرآئین، اسپراین، اسفران، اسفراین)
احمد شاهد
حکومت اشکانیان از جهت نظام اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و قضایی از دوره‌های درخشان تاریخ ایران باستان است. لذا مؤلف کتاب حاضر بر آن شده‌است که خصوصیات این دوره و به ویژه خصوصیات شهر اسفراین (آستوئن) در این زمان را به رشته تحریر درآورد. اوضاع طبیعی، جمعیت، آثار تاریخی، آداب‌ورسوم،‌ مشاهیر و تاریخچه شهر اسفراین از دوران هخامنشی تا سلسله صفوی اهم مطالب گردآوری شده در این کتاب را تشکیل می‌دهند.

تاریخ سیاسی – اجتماعی ایل ساکی (پژوهشی پیرامون بازماندگان قوم سکاها در ایران) از باستان تا اواخر دوره زندیه
داود ساکی‌حسین‌خانی

کتاب حاضر پژوهشی درباره تنها بازماندگان با نام و نشان سکایی ایران یعنی ایل ساکی در لرستان است، که در آن افزون بر مشخص کردن رابطه این ایل با آن قوم باستانی، به بررسی رویدادها و رخدادهای مربوط به امرا و مردمان ساکی در تاریخ پر از فراز‌و‌نشیب ایران و لرستان در هشت قرن گذشته اشاره شده است.

سکاها (700 تا 300 پیش از میلاد)
یوگنی واسیلیویچ چرننکو / بهزاد معینی سام / امیر زمانی
سکاها
الهامی دورموش / پرویز شاهمرسی
سکاها
تامارا تالبوت رایس / رقیه بهزادی

سکاها: پیدایش، زندگی، هنر
علیرضا کورش لی

سکیف‌های امپراطور: همسان‌سازی قومی – نژادی امپراطوری سکیف‌ها و اوغوزهای باستان
زائور حسن‌اف
از منابع تحقیقی و مستند است که با تکیه بر گزارش‏ها، اسناد و مجموعه اطلاعات تاریخی فراهم آمده پیرامون تاریخ سکاها در سرزمینی که بخش عمده آن در آذربایجان فعلی است. نویسنده پژوهش خود را بر اطلاعات هردوت مورخ برجسته یونانی متمرکز کرده و طی 9 فصل از منشأ سکیف‏ها یا همان سکاها، عقاید و رسوم و زبان و ماهیت و فرهنگ این مردمان بحث کرده است. هردوت درباره منشأ سکیف‏ها، افسانه‏ها و اساطیر مربوط به مهاجرت تاریخی و اینکه از مرز رود دون مهاجرت نموده‏اند سخن گفته. هردوت سیمای مشخصی از جغرافیای فیزیکی و سیاسی کشور سکیف را نیز ارائه داده و پیرامون عقاید، خدایان و آداب آنها اطلاعاتی جامع ارائه کرده که در اثر حاضر با دیگر اسناد و گزارشها تطبیق و تحلیل شده است.

سنن سکایی، آینه پارتی
آتنا عبدلی‌مسینان

شرحی بر تاریخ سکاها
منوچهر اکبری، فاطمه صیادی

سکاها، دسته‌ای از مردمان کوچ‌نشین آریایی و ایرانی‌تبار بودند که محل زندگی آنان از شمال به دشت‌های جنوب سیبری، از جنوب به دریای خزر و دریاچه آرال، از خاور به ترکستان چین و از باختر تا رود دانوب می‌رسید. سکاها، مردمانی جنگجو بودند که به لحاظ سیاسی و فرهنگی روی فلات ایران تأثیر بسیاری داشته‌اند. در این کتاب با بیان مستندات و شواهد تاریخی به توضیح و تفسیر وقایع تاریخی‌ای پرداخته می‌شود که سکاها نقش عمده‌ای در شکل‌گیری آن داشته‌اند.

متن سکایی (از سنگنوشته‌ی داریوش در بیستون)
روشن خیاوی

کمتر



عکس از کتاب تیره های ایرانی جلد دوم نوشته شروین وکیلی



مقاله و پایان نامه



مطالب مرتبط